HRA

Garrison
Herní styl Gauntlet
Multiplayer Bez multiplayeru
Rok vydání 1988
Programátor Jörn Galka
Grafik M. Drechsel

INTRO

Robot Karel na C64

Karel je programovací jazyk nejen pro děti. Je to program, který má začátečníky naučit zábavnou formou základům programování. Programovací systém Karel pochází z USA, kde ho vymyslel americký profesor Richard Pattis jako učební pomůcku pro výuku programování na Stanfordské univerzitě. V našich končinách programovací jazyk Karel upravil Ing. Tomáš Bartovský. Pravidla trošku zjednodušil a navíc naučil Karla rekurzi.


A o co v tomto jazyku jde? Ovládáte v něm robota Karla pohybujícího se po čtvercové síti. Profesor Pattis ho pojmenoval po Karlu Čapkovi. Ten napsal známé drama R.U.R., ve kterém poprvé zaznělo slovo robot. Verzi jazyka Karel pro počítač ZX81 a Ondra naprogramoval přímo Tomáš Bartovský. Kdo naprogramoval verzi pro C64 netuším. Ale chtěl bych poděkovat uživateli Comos, který tuto verzi pro vás z dobové diskety zachránil. Na disketě se nachází nejen vlastní program, ale i manuál.


Robota Karla můžeme ovládat několika příkazy. Ty si můžeme vypsat po zadání příkazu SLOVNIK. Mezi základní příkazy patří KROK, VLEVO-VBOK, POLOZ, ZVEDNI, KDYZ, DOKUD, OPAKUJ a KONEC. Mezi další příkazy patří MESTO, CHYBA, ROZKLAD, ULOZ, NACTI a OPRAV. Rozezná doplňkové výrazy jako ZED, ZNACKA, SEVER, JIH, ZAPAD a VYCHOD. Kdo by se chtěl o programovacím jazyku Karel dozvědět více, může si přečíst knihu Martina si hraje s počítačem. Autorkou knihy je Markéta Synovcová a tu vydalo ve své době nakladatelství Albatros. Knihu lze získat z různých antikvariátů a bazarů.


A co můžete s Karlem dělat? Třeba kreslit různé obrazce, vymotat se z bludiště, pokládat a sbírat značky nebo třeba sčítat binární čísla. Na internetu najdete spoustu příkladů. Verze pro jednotlivé počítače se trošku liší. Nejrůznější je zobrazení robota Karla. Někde se používá u příkazů diakritika, příkazy se mohou zkracovat. Také velikost čtvercové sítě se může lišit. U C64 verze je síť veliká 10 krát 10 polí. Také počet značek, které můžeme položit se různí. V C64 verzi to může být až 32767 značek.

Jako příklad si můžeme nakreslit ze značek úhlopříčku. Jako pomocný program si nejpve nadefinujeme VPRAVO-VBOK. Program vypadá následovně:

 
VPRAVO-VBOK
 VLEVO-VBOK
 VLEVO-VBOK
 VLEVO-VBOK
KONEC

Příkaz VPRAVO-VBOK už tedy Karel umí a teď slíbená úhlopříčka.

UHLOPRICKA
 POLOZ
 KDYZ NENI ZED
  KROK
  VLEVO-VBOK
  KDYZ NENI ZED
   KROK
   VPRAVO-VBOK
   UHLOPRICKA
  KONEC
 KONEC
KONEC    


A to je vše. Tento článek má za úkol vyvrátit mýtus, že na počítači C64 Karel neexistuje. Jak vidíte existuje a můžete si jej stáhnout

zde.

Solaris104

Nový příspěvek k článku

podpis :
První znak podpisu musí být vykřičník, jinak se příspěvek neodešle (ochrana proti spamu)

24.01.2024 - PCH

tak naschvál ! ... zapínám časovač :)

19.01.2024 - Myshaak

Rozhodl jsem se, že napíšu hezčího Karla na C64, ta mašina si tohle nezaslouží :)

19.04.2017 - Solaris104

Souhlásím s F6, že tady je Karel ošklivý. Třeba na Atari mají daleko pěknější sprajt robota Karla :-)

19.04.2017 - F6

Tenhle Karel mi přijde takový divný, čti ošklivý. Nicméně ano, dá se tím říct, že Karel na C64 je a to je hlavní.

Advert

Hardcode and datamining by PCH of UNREAL, Hardware guru by RAY of UNREAL, Bugs report by SILLICON of UNREAL
UNREAL 2014-2021 Czech republic