HRA

I, Ball II - The Quest for the Past
Herní styl Miscellaneous
Multiplayer Bez multiplayeru
Rok vydání 1988
Programátor Andrew Betts
Grafik Andrew Betts

INTRO

uHeld64 – přenosný C64

Díky úsilí různých nadšenců je v dnešní době možné pořídit si nový tišťák C64 desky, leckdy i s různými vylepšeními, a která používá původní integráče. Jeden z těch, co to dotáhl do extrému, je shop UNI64 a já už nějaký čas rozmýšlel, co si z jeho sortimentu objednat. Vylepšená deska do původního C64 obalu mi přišla fádní, uvažoval jsem nad deskou do micro ATX skříně (která by byla dobrá třeba v kombinaci s replikou 1581), nebo Lightbox, který se skládá z řady kulatých tišťáků nad sebou, takže by šel nosit v bandasce. Nakonec jsem si objednal tišťáky uHeld64 – C64 ve tvaru připomínající Gameboy.

Skládá se celkem ze čtyř desek: zadní kryt, základní deska počítače, klávesnice+joy a čelo s otvorama a popiskama. Čelo je možné objednat ve dvou variantách – pro gamepad (to jsem bral i já), nebo pro malý analogový joystick (ke kterému je potřeba převodník v ATtiny). Kromě toho shop prodává i základní sadu součástek pro C64 (odpory, kondenzátory, tranzistory atd., ale bez integráčů), konektor na expansion port anebo 2114 Color RAM a 8701 Clock IC.

Základní deska je schopná fungovat i jako samostatný C64, obsahuje všechny potřebné integráče a dokonce i většinu portů. Napájí se z 12V přes převodník na 5V, signál TOD je generován integráčem 555 a pro napájení SIDu je potřeba step-up převodník. Pokud místo originálního použijeme ArmSID, lze ho připojit rovnou na 5V (a převodník pouze proklemovat). ROMky nejsou originální, je zde pouze jedna eprom, kde je basic, kernal i charset. Na desce je zakomponovaný i potenciometr pro Lumafix.

Horní deska obsahuje klávesnici, jednotlivé klávesy jsou mikrospínače TACT, Gamepad je použitý z Gameboy color a je dostupný v různých barevných provedeních, a dále držák na repráček, použit je interní z notebooku (rozměr 2716). Jako monitor je použitý 4.3" LCD Display pro kamery do auta (s composite video vstupem). Rozměr má samozřejmě 16:9, po namontování se musí přepnout na rozlišení 4:3 a otvor v čelní desce je navržený tak, aby černé pruhy na bocích zakryl. Gamepad jde pomocí přepínače na boku desky přepnout mezi porty 1 nebo 2. Volume se ovládá potenciometrem hned vedle, kde je i 3.5 konektor na sluchátka.

Desky se k sobě montují pomocí distančních sloupků (autor doporučuje plastové, ale já použil kovové s plastovými podložkami). Konektor klávesnice na základní desce je proveden tak, aby do něj šla zapojit původní C64 klávesnice a zároveň je to hlavní konektor, přes který se připojuje vrchní deska. Video a napájení 12V mají samostatné konektory (jsou nutné drátové propojky), audio je vedené přes nepoužitý pin klávesnice.

Na základní desce je vyveden seriový port, ale je tam i port pro připojení Raspberry Pi Zero pro emulaci Pi1541. S tou jsem se trochu nachytal, už dřív jsem jí provozoval na Raspberry v.3B, připojenou na malém HDMI monitoru (+ USB klávesnici), kde běží filebrowser. Zero nemá výkon filebrowser zobrazit (ukazuje jen rainbow screen), ale nikde to není zdůrazněno, takže jsem laboroval, „proč to sakra nefunguje“. K Pi1541 na uHeld64 je nutné připojit tlačítka a I2C display, piny jsou vyvedeny, ovšem není připravené žádné místo pro jejich upevnění. Do jisté míry může pomoct program „fb64“ nebo Jaffydos (Jiffydos s jednoduchým filebrowserem), pokud se nejedná o více-diskové hry a dema. Stejně tak deska postrádá reset na serial port.

Celé to mělo trochu nádech partyzánštiny. Osazovací výkres ani schema není dostupné, existuje jen návod s několika tipy, z balíku součástek pro C64 mi jich dobře polovina zbyla (a některé tam chyběly, např. odpor s ne uplně běžnou hodnotou). Monitor se přidělá k desce pomocí pěnové oboustranky, žádné úchyty se neřešily, navíc i on má externí tišťák s ovládacími tlačítky a také se řešilo ono nerudovské „kam s ním“. Prostřední distanční sloupky jsem nakonec použil delší, než bylo v návodu. Tomu jsem musel přizpůsobit hlavní propojovací konektor, ale získal jsem tím trochu místa navíc pro připevnění I2C displaye (dvouřádkového) a lišty se všemi tlačítky.

Napájení je možné připojit i přes akupack a používat jako opravdu přenosný C64. To jsem zatím nezkoušel, ale není až takový problém najít akumulátor 12V pro napájení elektronických zařízení. uHeld64 má mít spotřebu cca 350mA (s ArmSIDem trošku míň), takže na nějaké běžné modelářské akupacky by to mělo fungovat i několik hodin.

LHS
Nový příspěvek k článku

podpis :
První znak podpisu musí být vykřičník, jinak se příspěvek neodešle (ochrana proti spamu)

21.02.2023 - LHS

Ta deska s integráčema má konektor S-Video, je vidět na první fotce vpravo dole.

21.02.2023 - PCH

Nějak jsem to nenašel ... má to nějaký použitelný TVOUT ?

21.02.2023 - LHS

Klávesnice 6mm, zadní strana 10mm, prostřední měla být 18, ale udělal jsem jí 25mm. Celé vč. podložek a tišťáků, jsem si to teď měřil a mám to 5cm. Ergonomie při návrh nehrála úplně prim.

20.02.2023 - Sillicon

To vypadá opravdu zajímavě, jak je to nakonec tlusté a dá se to dobře držet v rukou?

Advert

Hardcode and datamining by PCH of UNREAL, Hardware guru by RAY of UNREAL, Bugs report by SILLICON of UNREAL
UNREAL 2014-2021 Czech republic