Recenze - Navigátor

12 Assembler
41 Encyklopedie
34 Hardware
19 Hra
12 Párty
7 Programování
14 Sofware

HRA

White Water
Herní styl Watersports
Multiplayer Bez multiplayeru
Rok vydání 1989
Programátor Tim Hanson
Grafik Tim Hanson

INTRO

S-Minijoy aneb Joystick, který si složíte sami

Joystick. Věc, kterou potřebuje nezbytně každý uživatel osmibitových počítačů pro hraní her a ovládání velkého množství programů. Joystick je ale také věc, která podléhá zkáze a to z mnoha různých důvodů. Jeden z hlavních důvodů je kontrukční mechanismus daného joysticku, který .. a nebojím se to napsat nahlas .. nebyl vždy domyšlen tak, abychom si s ním mohli hrát ještě za slabých 30 let.

Plíšky, mikrospínače, vodivé gumičky .. mechanismy vertikální, horizontální a kdo ví kolik dalších možností existovalo. A i přesto se ve většině případů při hraní Combat School nebo nedej bože Daley Thompson`s Decathlon joystick dostal do stavu smrti. Většinou tu a tam zlomená pružinka ... upadlý plíšek .. bílý tunel ... křemíkové nebe.

A to se zde ani raději nebudu rozepisovat o ergonomických peklech, které nám sice neprotáhly karpální tunely ( neplést si s tunely s koncovým bílým světlem ), jako jsou Competition Pro, kde tvůrce provedl něco, za což by ho o 200 let dříve upálili i s jeho dílem na hranici. Kdo držel tento joystick v ruce, nemá vrozenou vadu dlaně a hrál s ním více než hodinu hru a nezkřivil si při hraní držení těla včetně koncové křeče až u kolen ať napíše své poznatky do diskuze níže.
Vašich názorů se nebojíme, protože je umíme kdykoli nenápadně mazat.

Jak to všechno začalo ...

Na internetu existuje mnoho joystickových projektů. Některé se snaží kopírovat již existující joysticky 1:1 a díky nevyřešeným mechanismům i tyto podlehnou později či dříve nechtěnému konci. Pak jsou tady projekty originální přicházející s neotřelým mechanismem vnitřním a mnohdy i venkovním.

Tak či onak, v českých luzích a hájích se rodí lidé chytří, lidé s originálními myšlenkami a zvláštní osoby, které zub času rozzlobil natolik, že se rozhodly zapojit všechny své smysly a vysmyslit joystick tak dokonalý, aby si za dalších čtyřicetosm až šedesátčtyři let mohli zbývající lidé na planetě říci : "Tohle, tohle je ono!".

Představujeme - S-Minijoy

Základními požadavky na joystick, který si může kdokoliv udělat doma je jednoduchost, nezničitelnost, žádné pájení, žádné mikrospínače, žádné plíšky, bez pružin a ostatních hovadinek.
Joystick, ke kterému potřebujete pouze 3D tiskárnu ( nemusí být vlastní, stačí znásilnit kamaráda ), pár vrutů, které zakoupíte v každém obchodě, gumičky do vlasů ( ano, čtete správně ) a jeden korálek. (vysvětlím později).
Problémem, který má každý projekt bezdrátového chrakteru je drát neboli vodič. Kabel je zde použit výprodejový ( nutno řešit zvlášť ) a i koncovka je vytištěna na 3D tiskárně.

Venkovní ergonomie je velmi sotisfikovaná a základna má velikost malé myši k PC aby se celá základna dala velmi snadno držet v dlani. Joystick sám o sobě je malý s vyměnitelnou páčkou, pohyby přesné s perfektním držením v ruce.

Velikost S-Minijoye demonstruje i následující obrázek ve srovnání s QuickJoyem II. Nutno podotknout, že základna Quickjoye není dělána pro držení v ruce, ale pomocí přísavek má držet tento Joy na desce stolu. Jak vypadají přísavky po třiceti letech snad ani nemusím popisovat, takže mám takový pocit, že tento Joystick držel na desce naposledy před dvacetiosmi lety.

A pro ty, kteří si zakládají na délce svého joysticku přikládám i více výmluvný obrázek z boku.

I u páčky autor myslel na ergonomii kde hlavu páčky nevytiskl kulatou ale padnoucí do dlaně. Musím potvrdit, že i po dvou hodinách hraní Sams Journey jsem neměl pocit, že v dlani něco zavazí.
Páčka je oddělitelná a vyměnitelná.

Spodní strana základny joysticku je přichycena čtyřmi vruty, kteréžto vruty nás budou provázet celou konstrukcí tohoto geniálního joysticku.
Z boku lze vidět tlačítko, které je součástí základny a vychází přímo na ukazováček ruky, která základnu drží. Do budoucna se počítá s verzi pro práváky, leváky a dalších cca 40 jinopohlavně držících ..áků.

Po odšroubování vrutů na základně se s lehkých cvaknutím dostáváme k vnitřnostem joysticku.
Celý mechanismus je schován pod gumičkami, které se starají o vystředění páčky.
Tvrdost - tuhost pohybu lze volit množstvím a typem použitých gumiček :) Gumičky zde nejsou namáhány více než je zdrávo, takže pro začátek nehrozí, že by se trhaly po krátké doobě a hlavně ... gumičky jsou dostupné.

Uchycení gumiček je vymyšleno za zpětné háčky po každé straně osového kříže. Abych měl tvrdší pohyb, přidal jsem si na každou stranu o jednu gumičku navíc.
Kontakt při pohybu je zde tvořen přes hlavičky vrutů, které jsou uchyceny do sloupků. A zde je to nejzajímavější !!
Kontakt s drátkem je tvořen tak, že drát je nejdříve zastrčen do tohoto sloupku a následně přitáhnut vrutem. Díky tomuto způsobu není nutné pájet spoje.

Uvnitř mechanismu ( který vám jako tajemnství neukážeme :) jsou spojeny všechny směry protaženým středovým drátkem, který se stará o kontakt se zemí. Odklopený mechanismus od základny ukazuje další z nutných prvků a to je korálek. Korálek se stará o snadné naklápění páčky a na fotce lze vidět takřka všechny komponenty, ze kterých se celý joystick skládá. Dokonce i pružinka pro vracení tlačítka je vytisknutá na 3D tiskárně a má tvar malého oválu. ( na fotografii ji vidíte položenou na hnědém drátku).

Nutno říci, že dokonalost joysticky a řešení tímto způsobem je nezničitelnost mechanismu, perfektní citlivost a přesnost pohybu a hlavně !! Nikdy neuvidíte bílé světlo na konci karpálního tunelu ! Vše je docíleno absolutně přesnou vnitřní geometrií všech součástí a promyšleným způsobem přenosu sil na kontakty.
Kupte si dvě gumičky, kupte 16 vrutů, znásilněte kamaráda a joystick je váš !!

A řekněte .. není krásný ? :)

recenzi napsal: PCH / Unreal, joystick pro testování poskytl Jiří Šutera

ps : Na obrázcích je prototyp, kde různé části byly tištěny v různý čas z filamentů, které zrovny byly v tiskárně, a vytlačené hrboly na spodku jsou důsledkem jen od oka ucvaknutých vrutů.
Tedy - reálný výsledný kus může (měl by) vypadat poněkud lépe :-)

Nový příspěvek k článku

podpis :
První znak podpisu musí být vykřičník, jinak se příspěvek neodešle (ochrana proti spamu)

24.03.2020 - Dedy

Chtěl bych si tedy alespoň objednat dva kousky, kdyby to bylo možné.
furtjanek(zavináč)seznam(dot)cz

15.03.2020 - Dedy

Ahoj, co tak přidat někde potřebné soubory pro tisk? Kamard bych měl .....

09.03.2020 - PCH

Beru s sebou tento JOY na Forever a bude i na Schlimeischi, tak game test může proběhnout !

07.03.2020 - ray

Tak s tim si s tebou rad zahraju IK+ :)

06.03.2020 - lasice

competetion pro, nejhorší joy v dějinách... :D

Advert

Programmed by PCH of UNREAL, Hardware support by RAY of UNREAL. Beta test and bugs guru SILLICON
Unreal 2014 - Czech republic