Recenze - Navigátor

12 Assembler
41 Encyklopedie
30 Hardware
16 Hra
12 Párty
7 Programování
12 Sofware

HRA

Gumshoe
Herní styl Detective
Multiplayer Bez multiplayeru
Rok vydání 1993
Programátor David M. Moorman
Grafik (Unknown)

INTRO

Možnosti 1541U mimo emulace floppy

Setkal jsem se několikrát se situací, kdy se majitelé 1541U (včetně mě) podivili, co dalšího je možné s tímto cartridgem provozovat. Kromě toho velká část funkcí, které byly udělány do firmwaru verze "II+", jsou doplňovány i do nových verzí pro "II". Pokusím se v tomto článku popsat některé ze (snad) méně známých vlastností a možností této karty.

Veškeré popisované funkce byly testovány na 1541U-II, s firmwarem 3.1 a s originální C64 ROM (tj. vypnutý alternativní kernal v 1541U i vypnutý JiffyDOS v C64). V případě 1541Ultimate-II+ byl použit fw 3.1 10D.
Co umí Ultimate 1541 kromě emulace floppy 1541?


Emulace tiskárny

V menu je položka "Software IEC Settings", kde se tiskárna zapíná a nastavují se její parametry. Tisk poté probíhá do PNG (nebo RAW) souborů, které se ukládají do přednastaveného adresáře. K dispozici jsou celkem čtyři tiskárny a např. tři sytosti tisku.

S tiskárnou Commodore MPS jsem zkoušel tisknout z BASICu nebo Art Studia, s Epson z GeoPublish a oboje se mi dařilo celkem snadno rozjet. Po skončení tisku je ještě potřeba "vyjet papír z tiskárny" (= uložit PNG soubor), v menu zvolit položku "flush printer/eject page".


Ukázka tisku Commodore MPS s maximální sytostí

IEC drive

Kromě tiskárny je možné emulovat také IEC drive, který se nastavuje ze stejného menu. Zařízení se zadá číslo a adresář na kartě, který je následně dostupný jako další drive na seriovém portu. Jedná se o emulaci velkokapacitního a s loadery 1541 nekompatibilního driv. Přenos dat je ale dost pomalý, o trochu rychlejší než u běžné 1541 bez turboloaderu.

I přes zdánlivou nadbytečnost (když už je dostupná plná emulace 1541), tento drive umožňuje kopírovat např. soubory přímo mezi SD kartou a 1581. Bohužel v testované verzi firmwaru není tento drive plně implementován. Je možné načíst z BASICu directory nebo soubor PRG, ale jinak se mi podařilo s ním (částečně) rozjet jediný filemanager - SDBrowse V.697 . Žádný další univerzální kopírovací program, např. CBM-command, Copy sfd nebo Uni-copy 15xx, jsem s ním nerozjel.


Cartridge

Jistě nikoho nepřekvapí že 1541U umí emulovat i různé cartridge - je to inzerováno jako základní vlastnost nebo přednost implementovaná ve firmware. Implementované jsou nejpoužívanější užitkové cartridge jako Final Cartridge III , Action Replay, RetroReplay ... viz obrázek
Výběr carttrige implementované ve firmware


V settings menu je možné nastavit i vlastní cartridge, kterou si jako BIN soubor uložíme do rootu na SD kartu(u 1541U-II+ na USB0 protože SDkartu už bohužel nemá).
Další funkcí nebo možností je spustit jakoukoli cartridge ze souboru CRT, stejně jako jdou spouštět cartridge v emulátoru VICE.

Použití souborů CRT


Narazil jsem zatím jen na jednu cartridge která má nestandartní bankování, ale jinak jdou spouštět i 1MB CRT image určené pro EasyFlash (obě verze 1 i 3).

Použití souborů CRT určených pro Easy Flash


Přehrávání wavů

Kromě NUVIE videí a MODů lze s pomocí emulace REU přehrávat i wav soubory. Je k tomu pouze potřeba REU wave player a správně překonvertovaný wav (viz. readme playeru). Wav se v menu 1541U nahraje do REU, pak se spustí player, který začne wav sypat jako sampl do SIDu (na poměry C64 v překvapivě dobré kvalitě, ale emulace SIDu v audio výstupu 1541U je v tomto případě hodně špatná).


Několik drobných (dobrých) funkcí

- i v 1541U-II fungují v menu zkratky "C= C" a "C= V" pro kopírování a přesouvání souborů na SD kartě nebo USB flash. Během kopírování není ovšem zobrazován žádný progress-bar, takže jeden někdy neví, jestli se kopírování nezaseklo (jen svítí LEDka pro přístup na kartu/USB na cartridgi). Navíc kopírování dovnitř image D64 způsobí zaseknutí cartridge.

- soubory PRG je možné nahrát i bez seriového kabelu, v menu kromě RUN a LOAD je i možnost DMA, která přenese soubor přímo do paměti přes expansion port.

- 1541U umí pomocí dodatečného kabelu emulovat i Datasette. Kabel se zapojí do spodního konektoru 1541U a do C64 cassette portu (v případě II+ je k tomu vyhrazen USB3.0 port na levé straně), poté můžeme používat TAP soubory kdy 1541U "streamuje" data z TAP souboru jako by byly nahrávány přímo z kazety v originálním datasette (je indikováno LEdkou na cartridgi). Je pak možno si vychutnat časově náročnější nahrávání originálních kazet například s Ocean Loaderem nebo Novaload atd... kdy se při nahrávání načítá obrázek a hraje hudba apod.


Použití souborů TAP na 1541U-II


Použití souborů TAP na 1541U-II+

- V nastavení audio výstupu je jedna z možností "sampler". Nejedná se ovšem o A/D převodník, ale o rozšířený výstup z audio konektoru 1541U, který je dostupný z C64. Toto rozšířené audio se (naštěstí) moc neuchytilo, jedno z mála dem, které ho využívá, je Rush od Singular (na testované verzi firmwaru se mi ho nedaří spustit, ale na starší verzi 2.x funguje). Toto demo původně vzniklo pro IDE64, kde grafika běží z HDD a hudba jako MP3 rovnou z audio konektoru CDrom. Ještě pro tento audio výstup existuje hudební editor Simple synth.

- do emulovaného drivu je možné připojit kromě D64 i disketu ve formátu G64 a mám odzkoušeno, že emulace je funkční. Jaký je v tom rozdíl? D64 obsahuje všechna data, co se na reálné disketě nachází. Ovšem disková hlavička při přechodu z jednoho tracku na druhý posílá i data, co při přechodu "posbírá". Tato data nejsou náhodná, ale přesně daná kombinace sousedících sectorů. A toto jsou ta data, co jsou v G64 navíc. Smysl mají v tom, že se takto dokáže překopírovat/emulovat i ochrana proti kopírování (někde na disketě se záměrně vytvoří chyba, aby nešel přečíst sector, ale tento sector při přechodu hlavičky dává z části relevantní data - která se pokusem o zkopírování "chybného" sectoru ztratí).


Jak je to s funkčností 1541U a IDE64?

Zprovoznění těchto dvou cartridgů dohromady je možné, ale nezaručiji nikomu, kdo můj postup zopakuje, že mu to bude fungovat, ani že si nic neodpálí.

Stačí k tomu cartridge expander, který má propojené všechny vývody do obou cartridgů (já používám Datalux, do kterého jsem si napájel "by-pass", nebo je možné použít např. X-Pander3, který pro přepínání vývodů používá DIP switche), na 1541U je potřeba vypnout emulaci cartridge a pak mít C64, který to zvládne uchodit (podle mých zkušeností asi 50% dvojkových, na čem to závisí ovšem nevím).

Emulovaná 1541 pak v IDE64 filemanageru funguje jako skutečná 1541, PC link IDE64 také funguje a např. v GEOSu je dostupná i emulovaná REU. Za celou dobu, co tuto konfiguraci provozuji, jsem nezaznamenal výraznější problém (pouze je v některých případech nutné vypnout fastloader v IDE64).

S IDEDOSem v090 lze také provozovat IEC drive v 1541U. Toto potencionálně umožňuje kopírovat mezi CF v IDE64 a SD v 1541U, ale jak bylo zmíněno, IEC drive není plně funkční (ani filemanager IDE64 ho nedokáže použít).

20.4.2017
LHS & Sillicon

Nový příspěvek k článku

podpis :
První znak podpisu musí být vykřičník, jinak se příspěvek neodešle (ochrana proti spamu)

05.08.2017 - LHS

Mě se na těch C64, kde to nefunguje, rozsypává videoram ve filemanagerech (IDE64 i 1541U). Ale když už to funguje, tak víceméně bez omezení, není potřeba vyvarovat se nějakých úkonů.

05.08.2017 - Comos

Ze začátku jsem provozoval IDE64 & U1541-II s normálním zdrojem a utáhnul to,až časem jsem upgradoval na zdroj z C128.
Na rozchození IDE64&U1541-II je nejlepší C64C (dvojková), jedničková kvůli časování PLA není moc stabilní.Já to zkoušel na dvojkové revizi,co má color RAM ještě mimo MMU,tak je stabilní,ale např je nutné chodit do U1541-II menu z IDE64 manageru,z basicu se to z 50% sesype.Chod s U1541-II+ vypadá trochu stabilnější,co jsem zkoušel, do Ultimate menu to funguje i z basicu a zpět bez sesypání.Nejlepší variantou je mít poslední revizi C64C,která má color RAM integrovanou v MMU, viz VSP fix.

29.05.2017 - PCH

Není problém těch 50% funkčních C64 s mnoha Kartama slabý zdroj ?? Už i 1541U má ve specifikaci, že standartní zdroj nemusí pro uživení stačit !

Advert

Programmed by PCH of UNREAL, Hardware support by RAY of UNREAL. Beta test and bugs guru SILLICON
Unreal 2014 - Czech republic